Chef's salad

Kun olin 19-vuotiaana aupairina Lontoossa, niin yksi viikon kohokohdista oli perjantai. Perjantaina alkoivat vapaat ja viikonloppu. Perjantaisin oli myös "palkkapäivä" eli payday. Summa taisi olla huikeat £ 55 . Eihän summa päätä huimannut työn määrään nähden, mutta sillä ei ollut merkitystä mahtavassa elämänseikkailussa. Viikkorahapäivänä minulla oli tapana käydä jossain herkuttelemassa yksin tai toisten suomalaisten aupairien kanssa. Yksi herkkupaikoistamme oli mäkkäri! Voitteko kuvitella! Ja siellä piti aina saada yksi juustohamppari sekä chef's salad. Jäin yksi päivä pohtimaan, että mitä siihen kuuluukaan laittaa. Hetken googletuksen jälkeen sain haluamani ainekset paperille. Vaihtoehtoja kun tuntui piisaavan. Salaatinkastikkeeksi voisi lukemani mukaan käyttää melkein mitä vain. Minulle riittää kunnon oliiviöljy.


Chef's salad



neljälle hengelle:

4 kananmunaa keitettynä
2 ruukkua tai nippua roomansalaattia (=romaine/side)
1 kurkku
4 tomaattia
4 porkkanaa
300 g kinkku- tai kalkkunasuikaleita
cheddar-juustolastuja
krutongit (Minä unohdin nämä!)
extra virgin oliiviöljyä

Keitä munat. Huuhtele salaatit ja vihannekset. Pilko ne sopiviksi paloiksi. Kuori porkkanat ja raasta ne karkeaksi raasteeksi. Viipaloi tai lohko kananmunat. Paahda leipäkrutongit pannulla. Asettele salaattiainekset lautasille. Höylää kuorimaveitsellä sopiva määrä cheddar-lastuja joka annokseen. Lisää paahdetut krutongit. Lorauta annoksiin tilkka oliiviöljyä.

p.s. Päätin lisätä tämän blogiini vasta salaattia syödessäni. Annoksesta saisi varmaan kauniimman näköisen niin halutessaan. Minä halusin vain makunautintoja...

Kommentit